cohong gym

Tuesday, December 30, 2008

Singapore trip

Khamis, 25/12
Aku gerak dari KL menuju ke JB pada pukul 4.30 petang. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 4 jam lebih pasal berenti beberapa kali. Sampai di JB pukul 8 lebih. Kitaorang pusing-pusing tengok rumah Murni dulu pastu berenti di Danga Bay untuk makan malam. Kemudian terus ke rumah Jijie di Taman Suria. Borak-borak sampai pukul 2. Pastu tido pasal esok kononnya nak gerak awal.

Jumaat, 26/12
Aku bangun tido pukul 9.00 pagi. Tapi Jijie tak bangun lagi so aku sambung tido. Pukul sepuloh baru bersiap dan pegi makan breakfast. Dalam pukul 12 lebih baru kitaorang gerak balik. Lepas Jumaat, barulah semua ready untuk gerak masuk Singapore.

Untuk sampai ke Kastam Malaysia, kitaorang terpaksa tempoh jam yang panjang. Dah la cuaca panas, tersangkut dalam jam lagi. Lepas kastam Malaysia, kena jumpa kastam Singapore pulak. Selepas Passport di cop. Kitaorang kena buat passcard untuk kereta Murni. Bila dah siap baru lah dapat masuk Singapore secara official.

Dari bangunan kastam, kitaorang terus bergerak menuju ke Chai Chee, rumah mak cik Misni. Kitaorang minum petang di sana. Dalam pukul 5 petang baru bergerak keluar dari rumah dan terus menuju ke Kaki Bukit untuk pergi ke Motor World.

Aku cuma tengok barang dulu di sana. Survey harga helmet dan jacket. Dari Kaki Bukit, kami bergerak ke Kelantan Lane untuk ke kedai motor yang lain.

Sampai di sana, kedai pertama aku pergi ialah regina. Kedai motor paling glamer kat Singapore. Orang Malaysia pun akan ke sana untuk dapatkan barang-barang motor. Regina adalah main distributor untuk AlphineStar. Macam biasa aku survey dulu barang. Kemudian aku ke beberapa kedai lain. Bila dan puas survey, aku kembali ke Regina pasal harga diaorang paling best dan barang yang aku nak memang hanya diaorang je yang ada.

Aku plan nak beli helmet Shoei X-11. Tapi Ah Boy, the Tauke kata dia tak rekomen helmet Shoei pasal kita tak dapat kualiti yang dipakai oleh pelumba motogp. Dia suggest, kalau aku nak kualiti yang sama dengan helmet yang di pakai dalam motogp, dia cadangkan aku beli AGV. Helmet AGV digunakan oleh Velentino Rossi dan beberapa pelumba lain termasuk Marco Simoncelli. Dua-duaorang ni merupakan pelumba favourite aku. Ah Boy siap buat demo kat aku lagi betapa bagusnya helmet AGV.

Bila Ah Boy tunjukkan helmet AGV yang dia suggest, semua orang kagum dan kata helmet tu cantik. Memang la cantik pasal harganya pun cantik. Helmet yang dia suggest adalah limited edition GPtech Rossi's Dreamtime. Hanya dikeluarkan sebanyak 2500 worldwide. Aku pun sebenarnya jatuh hati kat helmet tu. Kemudian, aku tanya pasal boot pulak. Lepas satu sesi penerangan yang panjang, kitaorang dibawa ke butik di belakang kedai. Tak semua orang dapat masuk ke butik tersebut. Ah Boy hanya akan bawak pelanggan yang betul betul nak beli barang. Kebanyakkan orang Malaysia akan di bawa masuk ke sana pasal dia tahu orang Malaysia datang memang nak beli barang. Bila dah dapat saiz yang sesuai, aku terus kata ok.

So, Helmet Rossi dan Boot Alphinestar menjadi milik aku. Harganya? jauh menyimpang dari budget asal hahahahha. Tak pe, yang peting aku puas hati.

Lepas tu, kitaorang gerak ke Orchard road. Punya la ramai orang. Sale di Singapore memang gempak. Tak macam di Malaysia, bila sale diaorang akan jual stok lama. Tapi di sana, diaorang jual stok yang ada di dalam kedai.

dalam pukul sebelas lebih baru la pegi cari hotel. Aku stay kat hotel di Geylang Serai. Bila dah check in, aku merayau dengan Murni cari makanan yang takde di KL.

Sabtu, 27/12
Destinasi pertama ialah Motor World pasal aku nak beli helmet untuk Murni dan Najmi. Untuk Murni dia nak helmet Shark dan untuk Najmi aku belikan HJC model FG 15 Draco. Dua-dua helmet sangat cantik.

Lepas tu, kitaorang gerak ke Orchard Road. Malam baru balik ke rumah mak cik Misni. Pukul 11 malam kitaorang bergerak keluar dari Singapore. Sampai di JB, aku call Rompique. Aku jumpa dia kat kedai makan kat area rumah jijie.

Ahad, 28/12
Aku gerak dari rumah Jijie pukul 11 pagi. Breakfast di JB dan kemudian terus ke kampung aku.

9 Comments:

  • gambaq cohong gambaq mana? lagu mana la topi keleda ngan boot tu haaa????

    By Blogger doremon, At 12:57 PM  

  • Ntahla cohong, asyik baca tulisan je, kasi la gambar banyak2. Tarukla gambar Murni dgn helmet baru dia. Gambar ko dan muscle aku taknak tengok..wahahaha

    By Blogger Syamsulfaiz, At 2:19 PM  

  • hahahahaa gambar coming soon. Esok aku post gambar

    By Blogger cohong gym, At 2:47 PM  

  • aa post lekaih skit. hiburkan hati along yang lara tu kui kui kui. bini dia balik dah kot. tunggui la along oi apa lagi!!! punya la sedih sampai blog pun tarak update hu hu hu hu

    By Blogger doremon, At 5:06 PM  

  • cohong, cuba hang elaborate sket mcmana ahboy tu buat demo kat helmet AGV tu? dia baling kat lantai ke, dia suruh hang pkai lps tu hantuk kepala kat dinding ka, atau mcmana?
    hang beli brg kat spore tu bila masuk msia xkena tax ka?

    By Blogger Ifila Saila, At 3:54 PM  

  • Dia jatuhkan the helmet kat depan aku. Bunyi jatuh lain dari helmet lain. Bunyinya padat. Yang paling best dia buat demo patahkan visor helmet AGV. Dia offer kalau aku dapat patahkan atau calarkan the visor dia akan bagi aku helmet shoei free. Kagum aku tengok, sikit pun tak de kesan kat visor tu walau dia dia cuba bagai nak gile. Itu yang buat aku terbeli helmet tu hehehehe.

    Aku buat muka konpiden je kat depan kastam. Separuh barang letak kat dalam kete aku, separuh lagi letak kat dalam kete jijie. Lagi pun kalau beli tak banyak dan bukan untuk tujuan bisnes, diaorang tak kisah. Tapi risau gak aku kalau kena tax. Mampos nak bayar hahahaa

    By Blogger cohong gym, At 4:30 PM  

  • alah Kastam singapore pun dah selalu tengok muka benggali smuggle karpet. Setakat benggali smuggle 2 helmet diorang tak kisah.

    kui kui kui

    By Blogger Syamsulfaiz, At 4:56 PM  

  • berapa rege helmet tu cohong.. ada macam harga motor kriss antik aku tu tak ?

    ttg visor tu, patut engkau counter offer kat dia, klu engkau blh patahkan visor helmet shoei, dapat helmet yg engkau nak beli tue..! aii.. hari2 masuk gym pun xleh patahkan visor ke??

    By Blogger Ifila Saila, At 11:22 AM  

  • Along,
    Benggali banyak kat Singapore. India pun banyak gak. Ada sati India datang kat aku dan dia claimed sedara kau. Tapi aku tak percaya pasal kaler dia cerah. Aku aku kata kat dia salah orang. Along yang aku kenal hitam hahahahha. Aku smuggle keluar 3 helmet

    Lipi,
    Harga AGV tu 980 Sing Dollar. Kalau convert duit Malaysia, dalam RM2,300 ++.

    Aku dah try. Tak bole patah gak. Bukan setakat patah. Calar sikit pun tak de

    By Blogger cohong gym, At 11:05 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home