cohong gym

Monday, October 20, 2008

Motogp

Semalam, aku pegi Sepang tengok Motogp ngan Murni, Mehtab, Ati, Jijie & Misni. Najmi & cousin yang lain pun ada sekali. Tahun ni kira boleh tahan jugak yang datang tengok race. Kedua-dua bahagian grandstand dipenuhi penonton.

Race dimulakan dengan kategori 125. Kemudian 250. Race yang penting untuk Marco Simoncelli, pelumba kegemaran aku, yang mana dia perlu menghabiskan race di atas podium untuk ditabalkan sebagai Juara Dunia kategori 250. Selepas race yang mendebarkan, akhirnya beliau berjaya dan sekali lagi Sepang menjadi tempat Juara Dunia dinobatkan.

Selepas berehat selama 1 jam, race yang dinanti-nantikan pun bermula. Rossi bermula dari petak ke-2. Pada permulaan race, Rossi ditempat ke 4, seperti biasa Rossi akan overtake sorang demi sorang. Pada lap ke 11 dia memulakan langkah dengan mengovertake Pedrosa yang ketika itu sedang mendahului. Rossi tidak menoleh lagi dan terus memecut meninggalkan pelumba lain. Pedrosa ditinggalkan 4 saat dibelakang ketika Rossi melintasi garisan penamat.

Ketika membuat victory lap, ada beberapa orang penonton yang menceroboh trek. Aku tak tau dari mana diaorang masuk. Ada seorang penonton yang mabok yang berdiri ditengah trek ketika Rossi membuat "willie". Rossi mengelak tapi diterpa sekali lagi oleh penonton tersebut. Mujur Rossi dapat mengelak sekali lagi dan terus memecut.

Sepatutnya Marshall menahan penonton dari memasuki trek kerana membahayakan pelumba. Kalau penonton tersebut dilanggar dan mati, tak pe la. Tak rugi pun, tapi kalau Rossi atau pelumba lain jatuh dan cedera, amatlah merugikan peminat-peminat motogp.

Penonton yang hadir berang dan membaling botol ke arah sipenceroboh. Marshall datang dan mengheret penceroboh tersebut ke tepi. Mungkin kena belasah kot. Kemudian polis datang dan membawa penceroboh tersebut pergi.

Aku rasa security trek perlu dipertingkatkan lagi untuk mengelakkan perkara yang sama berulang. Ini adalah kali pertama ia berlaku. Sebelum ni tak pernah lagi terjadi penonton mencerobohi trek.

19 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home