cohong gym

Monday, October 20, 2008

Motogp

Semalam, aku pegi Sepang tengok Motogp ngan Murni, Mehtab, Ati, Jijie & Misni. Najmi & cousin yang lain pun ada sekali. Tahun ni kira boleh tahan jugak yang datang tengok race. Kedua-dua bahagian grandstand dipenuhi penonton.

Race dimulakan dengan kategori 125. Kemudian 250. Race yang penting untuk Marco Simoncelli, pelumba kegemaran aku, yang mana dia perlu menghabiskan race di atas podium untuk ditabalkan sebagai Juara Dunia kategori 250. Selepas race yang mendebarkan, akhirnya beliau berjaya dan sekali lagi Sepang menjadi tempat Juara Dunia dinobatkan.

Selepas berehat selama 1 jam, race yang dinanti-nantikan pun bermula. Rossi bermula dari petak ke-2. Pada permulaan race, Rossi ditempat ke 4, seperti biasa Rossi akan overtake sorang demi sorang. Pada lap ke 11 dia memulakan langkah dengan mengovertake Pedrosa yang ketika itu sedang mendahului. Rossi tidak menoleh lagi dan terus memecut meninggalkan pelumba lain. Pedrosa ditinggalkan 4 saat dibelakang ketika Rossi melintasi garisan penamat.

Ketika membuat victory lap, ada beberapa orang penonton yang menceroboh trek. Aku tak tau dari mana diaorang masuk. Ada seorang penonton yang mabok yang berdiri ditengah trek ketika Rossi membuat "willie". Rossi mengelak tapi diterpa sekali lagi oleh penonton tersebut. Mujur Rossi dapat mengelak sekali lagi dan terus memecut.

Sepatutnya Marshall menahan penonton dari memasuki trek kerana membahayakan pelumba. Kalau penonton tersebut dilanggar dan mati, tak pe la. Tak rugi pun, tapi kalau Rossi atau pelumba lain jatuh dan cedera, amatlah merugikan peminat-peminat motogp.

Penonton yang hadir berang dan membaling botol ke arah sipenceroboh. Marshall datang dan mengheret penceroboh tersebut ke tepi. Mungkin kena belasah kot. Kemudian polis datang dan membawa penceroboh tersebut pergi.

Aku rasa security trek perlu dipertingkatkan lagi untuk mengelakkan perkara yang sama berulang. Ini adalah kali pertama ia berlaku. Sebelum ni tak pernah lagi terjadi penonton mencerobohi trek.

14 Comments:

  • Aku rancang nk tengok MotoGP sejak 4-5 bulan lepas, tp terpaksa kensel last minit sbb ada tripartite games (Selangor-N9-Melaka Bar).

    Cohong, ngko tk amek gambar ke? Post laa dlm blog ni...

    By Blogger Iwan, At 5:51 PM  

  • Kesian kau Midi. Tak merasa nak tengok race. Setiap tahun aku pegi tengok Motogp. F1 tahun lepas, tahun ni tak larat nak tengok. Malaysian Super Series pun aku pegi jugak.

    Gambar tak de la. Semua kat dalam kepala hotak aku. Kalau nak amik gambar, kena pakai camera yang power yang ada lense. Kalau setakat pakai camera biasa, jangan harap dapat amik gambar. Laju sangat.

    Kau kena pegi tengok jugak Motogp satu hari nanti. Best woo. Moto punya bunyi pun dah gegar kau punya hati.

    By Blogger cohong gym, At 7:16 PM  

  • Cohong, asyik cerita pegi tengok Motor GP jek.. bila nak upgrade motor sedia ada sekarang jadi "superbike"?

    By Blogger zuzrin, At 9:53 AM  

  • Zuz,
    hehehehe tak fulus la bos. Kalau awak nak sponsor, bole jugak hehehe.
    Buat masa sekarang ni, aku tengok je la motor orang lain.

    By Blogger cohong gym, At 11:13 AM  

  • Chohong,
    Kau tu pernah eksiden dengan kat Brickfield...baik-baik sikit bawak anak orang gi MotoGP..kang kau lipat sekali siapa nak jawab?

    By Blogger Unknown, At 12:45 PM  

  • hahahaha, kau ingat lagi. Jatuh ngan si Pedol, pakai moto Zaimy. Tapi aku pegi naik kete. Tak nak de aku naik moto pegi Sepang. Jauh woo. So, kira selamat la hehehehe.

    By Blogger cohong gym, At 1:35 PM  

  • mana yek si pedol skang ni?
    cohong, nxt yr kita gi tgk F1 kt spore nak?

    By Anonymous Anonymous, At 8:35 PM  

  • Aku pun tak tau mana dia. Last sekali aku jumpa ada kat 4 bulan lepas.
    F1 singapore? menarik gak tu. Tapi aku rasa kat sepang lagi best la

    By Blogger cohong gym, At 3:33 PM  

  • sepang still yg terbaik... tp singapore yg menariknye adalah aktiviti lepas race tu... almaklumlah, nite race so paham2 je la... bak kata lionel ritchie AllNiteLong Babeh!!

    By Anonymous Anonymous, At 7:23 PM  

  • wooo best tu. Akan aku masukkan cadangan kau ni dalam priority list

    By Blogger cohong gym, At 1:14 PM  

  • yeah.. tahts my man
    miss world 2009 a.k.a. cohongs

    By Anonymous Anonymous, At 8:19 PM  

  • hahahaha miss world? gilo apa kau

    By Blogger cohong gym, At 10:01 AM  

  • silaps la bro.. missterr tuh...
    aku panggil ko 'abang pejal' ok tak ?

    By Anonymous Anonymous, At 7:38 PM  

  • Kalau mister World, sedap la sikit. Abg pejal? bunyi macam gay je hahahahha

    By Blogger cohong gym, At 1:35 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home