cohong gym

Thursday, August 14, 2008

Apa Dah Jadi

Kebelakangan ni, aku ada sedikit sibuk. Gym pun dah tak dapat nak pegi macam biasa. Aku pegi gym hanya di hari Sabtu dan Ahad. Itu pun cukup la. Nampaknya tak merasa la aku nak bertanding bina badan. Sekarang ni aku dalam proses untuk membesarkan badan. Itu hari, masa aku rest dekat sebulan setengah, banyak kilo jugak aku hilang. Badan terasa ringan dan kecik, tak best la pulak. Kita mau sentiasa rasa padat dan gagah heheh.

Minggu ni dan minggu lepas ada beberapa perkara yang tak sepatutnya berlaku telah berlaku. Salah satunya, keengganan Bar Council untuk membatalkan forum yang membincangkan kes conversion. Walaupun dah dikecam, tapi mereka masih teruskan forum tersebut. Ini menunjukkan betapa sombongnya Bar Council.

Aku memang dari dulu dah menyampah kat Bar Council nih. Welfare lawyers bukannya dijaga. Yang dijaga suku sakat diaorang je. Lawyers lain bole pegi mati. Yuran selalu je naik, padahal Bar Council buat duit banyak giler setahun. Sikit-sikit naik yuran. Apa dia ingat kepala bapak dia punya duit ke?

Dari dulu lagi Bar Council hanya suka jadi champion untuk sesetengah bangsa je (sendiri mau ingat la yea). Kalau mati dalam lokap, Bar Council bising. Kalau jumpa dah mati kat dalam sungai, Bar Council bising. Kalau kuil kena roboh, Bar Council bising. Pemimpin Hindraf kena ISA, BAr Council bising. Janji melibatkan diaorang je, Bar Council mesti buat bising. Kes conversion tu pun melibatkan kaum-kaum dia jugak, tu pasal la bising.

Persatuan Lawyer Islam tak aktif dan kuat. Padahal lebih daripada separuh lawyer kat Malaysia ni terdiri daripada orang Islam aka Melayu. Aku cadangkan supaya kita mula aktif dalam Bar Council, pastu kita vote orang kita dan kita kuasai Bar Council. Biar kita yang berkuasa pula. Kita singkirkan mereka yang dah tak berguna (kalau ada election, tak sudah-sudah muka yang sama). Kita kasi tendang keluar itu orang.

Aku cadangkan kita lantik Ayid jadi presiden Bar Council. Aku jadi AJK refreshment sudah la.

15 Comments:

  • Wah I am the first again..

    Pasal Bar Council ni, ada yg depa buat aku tak suka dan ada juga yg aku sokong.
    Kalau lawyer Melayu Muslim sendiri tidak mahu bergiat aktif dlm Bar Council nak buat macamana?
    Pasal forum Conversion tu memang sensitif, tapi tidak ramai yang tahu apa sebenarnya masalah yang hendak diselesaikan. Ramai yang hanya marah tanpa mengetahui apa yg hendak dibincangkan. Aku pun sensitif pasal Conversion tapi aku juga nak tahu apa masalah yg hendak diselesaikan, dan kalau boleh selesai baik kita settlekan terus. Dont swipe everything under the carpet. Deal with it. Ini pendapat aku la.

    By Blogger Syamsulfaiz, At 11:17 AM  

  • Tahniah, kau berjaya memenangi percutian selama 30 hari 30 malam dirumah sendiri dan perbelanjaan ditanggung sendiri. Kepada Ayid, kau melepas lagi hahahaha

    Itu yang menjadi masalah sekarang ni. Lawyer Melayu tak berminat dengan persatuan, mereka lebih mementingan keuntungan dari nasib bangsa. Sama jugak yang terjadi kepada ahli politik. Mereka lebih mementingkan poket sendiri dari kepentingan rakyat.

    Pasal conversion pulak. Walaupun sudah tertulis dalam constitution, tapi masih ada loop hole. Contohnya kemana orang bukan islam nak mengadu sekiranya Mahkamah sivil tak bole dengar tuntutan mereka sedangkan Jurisdiction Mahkamah Syariah hanya untuk orang Islam sahaja. Dari segi moralnya adalah tidak adil.

    Pada pendapat aku, kena ada undang-undang yang menetapkan tempat untuk orang bukan Islam membuat tuntutan di dalam kes conversion supaya kes mereka tidak hanging macam hantu yang tak bole nak pegi mana-mana.

    By Blogger cohong gym, At 2:05 PM  

  • I'm the third.

    Aku ada sedikit khilaf pendapat dlm hal ni... walaupun tujuan utama adalah utk memberi keadilan kpd semua org muslim & bukan, ttp persoalannya adalah medium iaitu forum itu sendiri yg dibuat secara terbuka. Tk dinafikan isu agama dan kaum adalah 2 perkara yg sgt sensitif sekarang di negara kita.

    Kita patut tanya apa niat sebenar Bar Council dlm perkara ini? Nk tau? Buleh browse webpage/Blog/Forum Bar Council, semua isu yg didebat esp bhg polling membabitkan isu sensitif. Contohnya psl tindakan kpd pencipta Negarakuku w'pun terang2an mempermainkan azan, pindaan kps Fed Consti, Islam sbg agama rasmi Malaysia, etc.

    Bab peguam melayu tak aktif tu aku setuju, tp kalau didekati mereka ni mmg bersemangat, pd aku masalah cuma communication. Tp aku rasa kita patut dan mungkin dh pun memulakan sesuatu...

    p/s: Check out my blog on this issue...

    By Blogger Iwan, At 3:26 PM  

  • Midi,
    Kau memang betul. Tak sepatutnya perkara-perkara sentitif ni di bincangkan secara terbuka. Kalau nak buat diskusi, bole la, tapi dibuat secara tertutup.

    Sekarang ni, rakyat dah tau. Dah jadi kecoh. Sapa yang susah? Kita lawyer pun dapat tempias gak. Orang bukan kira sapa, pada diaorang Bar Council tu lawyer. So semua lawyer sama.

    By Blogger cohong gym, At 5:04 PM  

  • so sape yg nak dipersalahkan sebenarnya skrg nih? kawan kita yg dh jadi wakil rakyat tu buat la usul baru kat parlimen, uphold islamic laws.. letih dah belajar kat uia dulu, tp x dpt nk implement betul2..

    By Blogger Ifila Saila, At 6:00 PM  

  • Jgn harap la lipi, bila dah jadi wakil rakyat, kepentingan dah berubah.

    By Blogger cohong gym, At 6:51 PM  

  • Hahahaha!!!!

    Aku nak jadi AJK Sukan! harap2 Bar Council buat pertandingan berenang yee...

    By Anonymous Anonymous, At 6:45 AM  

  • midi pun ada kepentingan, bila buat pertandingan renang, dia nak promote jual baju renang dia.. susah jugak ye bila buat satu2 perkara tu ada clash of interest nih..

    midi, ekau jgn buat opis kau jd tempat meeting konspirasi macam raja petra tu cakap tau! meeting AJK sukan ok kot. opis kau ado swimming fool x?

    By Blogger Ifila Saila, At 12:14 PM  

  • Bajau, kau memang layak jadi AJK sukan. Tapi sukan renang tak de. Sekarang ni ada sukan angkat berat.

    Lipi,
    Opis si Bajau tak de swimming pool. Dia ada bloodyfool je

    By Blogger cohong gym, At 3:14 PM  

  • Aku tknak jadik AJK Sukan, nnt takleh jual baju renang... lgpun tkleh bisnes photography kalau ada event nnt.

    Sorry, aku tk masyuk dgn Raja Petra sbb aku bukan golongan Raja mahupun pariah (mcm Dato Shafiee cakap semalam...)

    By Blogger Iwan, At 10:40 AM  

  • Ofis aku takde swimming poll tapi ada sungai! Kalau tension ngan keje, lompat ke dalam sungai tu. Kalau korang dtg sabah, aku bole temankan korang mandi kat sungai tu! Cohong memang tak suka dgn sukan renang sebab dia tak tau berenang. Bila dia lompat je dlm pool, konfirm bakteria2 dlm pool tu mati!

    Tapi kalau korang tak setuju aku jadi AJK Sukan, lantiklah aku jadi AJK Hal-Hal Wanita...ehem ehem...aku ni pendengar masalah wanita yg prihatin..

    By Anonymous Anonymous, At 1:24 PM  

  • laa, cmne lak aku jadi presiden bar council ni? Tq lah atas cadangan tu yea..Ni yg nak kembang jubo ni.

    Kalau selama ni kita sungguh2 jaga persepsi keling dan cina, jagalah PERSEPSI orang melayu dan islam juga.

    Minta elok2 jgn buat, tapi dibuat juga! Konon nak bincang dari segi akademik, tapi byk keraguan?? Tajuk pun dah prejudis, subashini 'mangsa' dijemput, dll. Apa kesudahannya dari program tu? Bukankah ia lebih mengundang kebencian dan ragu2 kpd Islam?

    Aku hormat kpd pandangan kawan2 yang sokong forum tu, tetapi lihat juga yang TERSIRAT dan situasi keadaan kita masa ini. Harap kita dpt bezakan mana org2 mengambil kesempatan atas kelemahan kita dan mana yg tidak.

    Harap didlam isu2 mcm ni, biarpun mana parti yg kita sokong, kita boleh bersatu mcm org india dan cina.

    By Blogger Abafahim, At 1:46 PM  

  • Midi,
    Kau jadi AJK tugas-tugas khas hahahaha

    Bajau,
    Tak main la berenang. Sekarang ni main angkat berat je. Aku tak nak mandi kat sungai kat opis kau. Sabah banyak buaya woooo...

    Ayid,
    Aku nak kau jadi Presiden, baru la betul. Bila kengkawan jadi presiden, geng-geng kita bole aktif.

    By Blogger cohong gym, At 3:50 PM  

  • cohong LP

    kalau jd presiden bar council blh dpt projek ke?

    Cuba usha sket..

    By Blogger Abafahim, At 11:05 AM  

  • hahahahhaha projek kerajaan tak de la kot. Tapi kalau setakat nak gunakan nama sebagai Presiden then mintak panelship bank/developer, aku rasa tak de masalah.

    By Blogger cohong gym, At 11:13 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home