cohong gym

Tuesday, June 23, 2009

Kerajaan Perpaduan

Dah lama aku tak tulis pasal politik. Tetiba terasa gatal pulak jari ni. Sebenarnya benda ni dah lama terbuku kat dalam hati. Aku dah luahkan pada few people tapi tak berkesempatan lagi nak luahkan kat sini. Ini hanyalah pendapat aku, samada nak setuju atau tidak terpulang kepada korang semua.

Berita terbaru ialah PAS menolak idea UMNO untuk kerajaan perpaduan sebulat suara. Kata Nik Aziz, lepas ni takkan ada cerita lagi pasal this idea.

PM DS Najib proposed kerajaan perpaduan di antara UMNO dan PAS dan bukannya UMNO dengan DAP atau PKR and other bullshits. Pada pandangan aku, mengapa dengan PAS? kerana PAS adalah parti orang melayu yang islam.

Pada masa sekarang kita perlukan orang-orang melayu bersatu dan bukannya bercakaran sesama sendiri. Perlu diingatkan, bila masa orang melayu bergaduh sesama sendiri, orang cina dan india bertepuk tangan. Aku tengok orang melayu semakin teruk. Sanggup dipergunakan dan jadi barua bangsa lain hanya untuk kepentingan politik mereka. DS Anwar sanggup meminta kerajaan membenarkan Chin Peng kembali ke Malaysia sedangkan dia tahu apa yang mamat ni dah buat masa dia jadi ketua CPM. Berapa ramai orang melayu yang mati kena bunuh? berapa ramai tentera melayu mati? berapa ramai perempuan melayu kena rogol? Bodoh ke apa Anwar ni? Kalau dia bukan bodoh, mesti dia dah jadi bangang atau dah termakan nasi kangkang.

Bukan setakat Anwar je. Ramai gak orang melayu yang menyokong usul membenarkan Chin Peng kembali ke Malaysia. Kononnya dia ni pejuang kemerdekaan. Pejuang kemerdekaan kepala bapak kau! opsssss teremosi pulak.

Berbalik kepada cerita PAS. Nik Aziz menentang idea kerajaan perpaduan kerana dia berpendapat bahawa ia adalah mainan politik UMNO semata-mata. Tapi pada aku tak salah kalau dia dapat berpikiran sebaliknya. Apa salahnya kalau dia mengambil idea tersebut sebagai satu idea untuk memperkuatkan orang melayu. Orang melayu sudah berpecah belah. Bila kita dah tak bersatu, kuasa kita menjadi lemah dan mudah la kita dirobohkan. Basically, orang melayu dibahagikan oleh 3 parti politik utama. UMNO, PAS dan PKR. Walaupun UMNO adalah yang terbesar tetapi mustahil untuk UMNO menang pilihanraya tanpa undi bukan melayu. Serupa juga kepada PAS dan PKR. Maka untuk membolehkan mereka mendapat undi bukan melayu, terpaksa la tunduk kepada tuntutan-tuntutan bukan melayu walaupun ada sesetengah tuntutan yang cuba untuk menidakkan hak-hak orang melayu sendiri.

Tetapi cuba bayangkan kalau orang melayu bersatu di bawah satu payung. Betapa kuatnya mereka nanti. Mungkin bole disamakan dengan kekuatan orang melayu ketika menentang Malayan Union. Maka pada masa tu, parti orang melayu tidak memerlukan undi bukan melayu untuk membentuk kerajaan. Maka pada masa yang sama hak-hak orang melayu akan elok terjaga.

Frankly speaking, aku tak mengharapkan apa-apa pun dari PAS mengenai kerajaan perpaduan ni. Memang aku dah agak yang benda ni tak kan menjadi kenyataan. Cuma aku terkilan, sebagai pemimpin utama PAS a.k.a. Tuan Guru, tak pernah ke dia terpikir bahawa kita orang melayu ni sama agama cuma berbeza pahaman politik sahaja. Apa salahnya kita bersatu? Kenapa sanggup tengok orang melayu berpecah belah? Adakah mungkin ilmu yang Tuan Guru belajar dulu tak mengajar dia tentang bersatu padu? Atau dia dah lupa perkara pokok untuk menjadi kuat adalah dengan bersatu. Lupakah dia pada kata pepatah "bersatu teguh bercerai roboh". Tapi aku tak salahkan dia 100%. Mungkin instinct dia kuat mengatakan bahawa ini hanyalah sandiwara UMNO. Tapi dalam keadaan sekarang, tak salah juga untuk dia bersangka baik kepada UMNO. Mungkin UMNO berbeza dengan PAS. UMNO memperjuangkan bangsa, PAS memperjuangkan agama.

Terlalu banyak sebab mengapa orang melayu perlu bersatu. Janganlah hanya kerana berbeza pahaman politik, kita berpecah belah. Kepada PAS, sepanjang UMNO memerintah, dah banyak perubahan yang dilakukan. Dont simply say UMNO is not islamic. Malaysia dah terkenal di seluruh dunia sebagai leader negara islam. Dr. Mahathir dihormati diseluruh dunia sebagai tokoh yang memperjuangkan nasib orang dan negara islam. Banyak produk-produk berasaskan islam telah dibangunkan oleh kerajaan. Tahap ilmu dan kesedaran orang islam terhadap islam itu sendiri pun dah semakin meningkat. Kita ada pusat pengajian tinggi berasaskan islam, sekolah kebangsaan agama etc. Terlalu banyak untuk disenaraikan. Tahap kesedaran islam sudah meninggi dikalangan orang melayu. Contohnya, kalau dulu (zaman parents kita muda-muda) pegi sekolah agama pun tak pakai tudung. Kalau pakai pun, tutup rambut separuh je. Tapi sekarang kat mana-mana bole tengok perempuan bertudung penuh. Tak cukup lagi ke tu?

PAS mungkin akan kata semua tu tak cukup selagi tak dilaksanakan undang-undang Shariah. Tapi kalau nak laksanakan undang-undang tersebut, taraf ekonomi dan pendidikan orang melayu harus dinaikkan kepada satu tahap yang tertinggi supaya bukan islam nampak betapa indahnya dan betapa bagusnya agama islam. buat masa sekarang, bukan islam lihat, agama islam adalah agama yang mundur dan menolak kemajuan. Adakah itu yang kita nak tunjukkan kepada mereka sampai bila-bila? Bilamana kita berada ditahap kemajuan yang tertinggi, dengan sendirinya bukan islam akan menerima undang-undang shariah dengan hati yang terbuka.

8 Comments:

  • Sekarang ramai org tgh kompius ttg 1Malaysia yg diperkenalkan oleh PM sptmana kompiusnya rakyat ttg Islam Hadhari yg diperkenalkan oleh PM waktu itu..
    Hakikatnya semua pemimpin menginginkan sebuah negara yg aman damai dan harmoni spt di zaman Rasul satu ketika dahulu. itulah 'baldatun tayyibatun wa rabbun ghafur' sptmana yg disebut dlm alquran, cuma masalahnya para pemimpin sendiri masih kabur ttg misi dan visi mereka sebenarnya.
    Apa yg penting, kembalilah kpd pendekatan Rasul Junjungan dan para sahabat, di situ ada jwpn kpd islam hadhari dan 1Malaysia. 1 negara, 1 ayah 1 keluarga, semua saling bantu membantu, hidup aman harmoni dan bersatu padu. Kenalah buat research dgn lebin mendalam lagi..!

    By Blogger Ifila Saila, At 10:35 PM  

  • Aku takut, tak sempat habis buat research, orang melayu dah tersungkur. Sejak Pak Lah jadi PM dan kononnya mengamalkan dasar terbuka, banyak sangat kedengaran suara-suara sumbang.

    Dalam tempoh masa 5 tahun, perpecahan orang melayu berada ditahap yang meruncingkan. Kalau dibiarkan berterusan, tak mustahil parti bukan melayu akan dapat menubuhkan kerajaan.

    By Blogger cohong gym, At 9:46 PM  

  • kau tau tak aku dah muak, meluat dan menyampah dgn kerenah politik ni...rakyat punyalah ramai (melayu lah esp) hidup susah, mkn pun x cukup,sakit mcm2...org2 kat atas tu keja bergaduh tah apa2..isu babi pun x selesai2, aku kutuk kau, kau kutuk aku....eiiii meluat!!

    By Blogger Mama Huptihup, At 8:44 PM  

  • hehehehe sabar-sabar. bawak bertenang. nanti kena sakit jantung pulak.

    senario politik malaysia sudah semakin teruk. kepimpinan yang lemah membuatkan banyak pihak-pihak tertentu yang mempergunakan isu-isu panas untuk meraih sokongan dan untuk kepentingan mereka sendiri.

    orang bukan islam pun sama naik. sedap je kutuk islam dan mempersoalkan hukum-hukum islam.

    orang melayu yang paling malang sekali kerana pemimpin mereka bertelagah sesama sendiri hanya kerana isu siapa yang lebih islam. PAS menolak UMNO kerana kononnya UMNO tidak islam.

    yang aku heran, kalau UMNO tidak islam, kenapa kita ada perbankan islam, mahkamah syariah, baitulmal, pusat islam, sekolah agama etc? dan kalau PAS islam sangat, kenapa bole geng dengan DAP yang terang-terangan menentang penubuhan negara islam dan undang-undang syariah?

    By Blogger cohong gym, At 2:20 PM  

  • tul tu cohong. aku pun tatau la apa nak jadi la ni. tapi betul ke akan ada dialog between pemuda umno ngan pemuda pas mcm yang diwar-warkan tu? kalau btl ada elok jugak la. jgn kalau btl jadi, pakat2 nak tunjuk hero sudah la. bincang la elok2. sat lagi betumbuk hang aku plak. la ni bukan dia kira, dalam sidang DUN pun boleh jadi macam sarkas, ini pulak dialog biasa je. hmmmm tak tau la

    By Blogger doremon, At 10:11 AM  

  • Aku pun ada baca kat dalam paper yang pemuda PAS & UMNO nak duduk berbincang. jadi atau tak, tak pasti lagi. pada aku elok berbincang cara baik. PAS atau UMNO, kedua-duanya parti orang melayu. tak salah kalau berbincang untuk kepentingan dan kesejahteraan orang melayu.

    By Blogger cohong gym, At 5:45 PM  

  • PEgi mampos laa parti melayu!!! Yang gadoh2 melayu gak, yang rogol anak orang melayu gak, yang pi bunuh orang melayu gak. Ingat baik sangat ke melayu.

    Aku ingat, tak yah laa citer pasal orang melayu ka hapa ke. Betul cakap lipi, nak sonang hidup. tak payah nak membahagi bahagikan sangat hak-hak masing-masing. Tengok zaman Rasulullah buat hijrah, baik sungguh orang Ansar kat orang Mekah time tu. Takde plak cakap, orang mukmin tu jahat. Dah la Ansar tu ramai gak bukan islam...

    Buat malu betul laa orang melayu sekarang ni. Nama je islam.. perangai macam beruk. Depan cakap lain belakang cakap lain. Benda dah baik, bawak laa musyawarah dan bersangka baik. Jadikan la teladan orang2 Ansar tu.

    Sekarang ni macam-macam istilah keluar nak bagi perpaduan negara. 1Malaysia laa... Islam Hadhari laa.. Niat tu baik... memang baik. Cumanya, ada gak mamat luar negeri dok tanya aku. Apa Malaysia ni ada macam2 cabang ke apa? Apa Islam ni ada mcm2 jenis ke? Bagi kita rakyat Malaysia boleh la cakap memang Malaysia ni satu negara yang best dan perpaduan yang utuh. Tapi kalau dah buat istilah 1Malaysia, orang bukan Malaysia mesti dok tgk and cakap.. "apa, malaysia ada banyak macam ka sampai bikin 1Malaysia?"

    Lagi satu, Islam Hadhari, Kan elok kasi nama dah Islam. Takyah laa letak Hadhari kat belakang. Bukan tak baik.. Baik tu baik... cantek je istilah tu. Tapi lebih membuka kepada ketidak fahaman. Mana tak nye... orang bukan islam tanya aku... "Alo brader, lu Islam yang mana? Islam, islam ke atau Islam Hadhari?"

    Dengar je orang tanye itu macam... gua pun dah cuak nak jawap camna.

    By Blogger HH, At 11:50 AM  

  • memang menyusahkan betul. Pemimpin buat benda-benda macam ni bukannya ikhlas. Motif sebenar adalah untuk menang pilihanraya je.

    By Blogger cohong gym, At 1:48 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home